Het ontstaan

Arie en Petra Blom (de ouders van Litania) waren op zoek naar een rolstoelfiets maar kregen overal 0 op request. De zorgverzekeraar vergoed dit niet en ook de gemeente (wmo) wilde hier geen geld voor vrijmaken omdat het niet noodzakelijk is dat Litania op een fiets weg gaat. Toch wilden Arie en Petra graag dat Litania mee kon gaan als het gezin er even lekker op uit wilde gaan op de fiets.

Arie en Petra hebben niet opgegeven en zijn gaan proberen om zelf het geld (6000 euro) bij elkaar te krijgen. Er zijn rommelmarkten georganiseerd en bedrijven gevraagd om hen te steunen. Hiermee is 2000 euro opgehaald. Boschland, een bedrijf uit Hengelo (Gld), heeft de rest van het geld bij elkaar gekregen. Dit hebben ze gedaan door bij de opening van hun kantoor mensen gevraagd een kleine bijdrage te geven. De fiets werd dus een feit. Eind oktober 2011 is deze geleverd en er is al veel plezier aan beleefd.

Arie en Petra bedachten dat er vast meer mensen zijn die tegen dit soort dingen aanlopen en dus ook wel een beetje hulp kunnen gebruiken. Op deze manier is Stichting Litania ontstaan.

Projecten 2014

Computer voor Kai

Kai Zweverink heeft een lichamelijke beperking. Daardoor kan hij aan veel dingen niet meedoen en is zijn computer zijn lust en zijn leven. De computer van Kaiwas echter verouderd,traagen Kai kon er niet meer op doen wat hij graag wilde. Wij als Stichting Litania hebben daar wat aan gedaan. Op woensdag 24 december hebben we Kai verast met een nieuwe pc en toebehoren. Kai was sprakeloos maar zeer blij!

Projecten 2015

Nieuwe sanitaire ruimte voor vrije school de Lans te Brummen.

Eind 2015 heeft vrije school de Lans te Brummen een compleet nieuwe sanitaire ruimte gekregen.
De oude sanitaire ruimte was erg verouderd en nodig aan vervanging toe. Maar het kostenplaatje zat hierbij in de weg. De school is groeiende na een herstart. Er werd een aanvraag gedaan bij stichting Litania om de verbouwing van de ruimte te kunnen realiseren, zodat er meerdere kinderen gebruik van kunnen maken en de school daardoor nog toegankelijker wordt voor meer kinderen . Na overleg heeft het bestuur van stichting Litania besloten de school te helpen en is in de kerstvakantie de verbouwing van de sanitaire ruimte gerealiseerd.
De stichting heeft dit alleen niet in helemaal in zijn eentje kunnen realiseren en heeft daarbij hulp gehad van verschillende personen.
Zo heeft Bert Bretveld in de sanitaire ruimte alle oude onderdelen verwijderd en daarna de ruimte opnieuw betegeld en hij heeft de nieuwe kasten in de ruimte in elkaar gezet. Antoon Winters heeft het sanitair en de verwarming afgesloten en opnieuw aangesloten. Jos Roodink heeft alle accessoires in de ruimte gedoneerd. En tot slot heeft Arie Blom toen de sanitaire ruimte klaar was, de ruimte helemaal schoongemaakt. Deze mensen hebben tegen een zeer laag tarief of zelfs gratis geholpen om een prachtige sanitaire ruimte te realiseren.
Wij willen al deze mensen heel hartelijk bedanken voor hun (bijna) kosteloze medewerking!
Vrije school de Lans is erg blij met de nieuwe sanitaire ruimte en hoopt hier nog jaren plezier van te kunnen hebben. Zo maakt stichting Litania het weer mogelijk dat deze school voor nog meer kinderen toegankelijk is. Wel is de stichting nog op zoek naar een goede tillift voor de school.

Dit alles heeft de stichting kunnen realiseren door de 3 kringloopwinkels Litania’s Charityshop te Hengelo, Litania’s Blijheid te Hengelo en Litania’s Glimlach te Zutphen. En hopelijk krijgen we nog wat gesponsord door de komende lessen marathon op het Ulenhofcollege te Doetinchem die mede georganiseerd word door Thijs Hofs.

Projecten 2016

Tristan

Tristan kreeg vlak na zijn geboorte een hersenvliesontsteking. Daar heeft hij cerebrale parese aan overgehouden. Zijn grootste hobby is computeren. Hij wil later game-designer worden.
Nu had Tristan een gewone bureau en stoel, maar hij zakte daar iedere keer in weg omdat hij de spieren in zijn romp niet constant onder controle heeft.
Ik ging op zoek naar een goed alternatief wat voldoende steun zou bieden, hem een juiste werkhouding zou geven, maar waarbij hij toch voldoende bewegingsvrijheid had.
Uiteindelijk kwam ik terecht bij één van de winkels van stichting Litania. Ik zag daar in eerste instantie een op hoogte verstelbaar bureau en dacht dat dit wel wat voor hem zou zijn. Maar een vrijwilliger die daar liep, wees me op het setje waar Tristan nu mee op de foto te zien is. De stoel is helemaal te vormen naar zijn lichaam, zodat hij op de juiste plekken ondersteuning heeft.
Ik mocht het niet alleen zomaar meenemen, het werd nog bezorgd ook!!
Mijn kleine programmeur in spé heeft niet eens meer naar zijn oude bureau set omgekeken. Wat heel verwonderlijk is, aangezien hij een enorme hekel heeft aan veranderingen vanwege een autisme spectrum stoornis.
Zoals je op de foto kunt zien, is hij er superblij mee. En ik ook.
Bedankt Stichting Litania!!!

Onze Winkels