Litania

Loophulp

Het jaar 2007
Litania geniet van ‘wonder op wielen’

Petra en Arie Blom uit Hengelo (G) doen er alles aan hun dochter Litania zoveel mogelijk een normaal leven te geven.
Met de aanschaf van een in België ontwikkeld loophulpmiddel hebben ze weer een sprong vooruit gemaakt. Litania is een van de eerste kinderen die er in Nederland gebruik van maakt. De ingenieuze constructie stelt haar in staat zelfstandig rond te lopen en dat is ongekend voor een kind dat normaal gesproken slap in een stoel hangt. Rondstappend met een stralende lach is Litania onweerstaanbaar. Het is haar beloning aan haar ouders.

Bevalling

De thuisbevalling in huize Blom aan de Maanstraat in Hengelo (G), in april 2004, kende uiteindelijk een relatief goede afloop, maar daar ging een nachtmerrie aan vooraf. Petra en Arie Blom balanceerden uren op de grens van hoop en vrees. Petra: “De baby had zich in het baringskanaal opgehangen aan de navelstreng en kwam door zuurstoftekort levenloos ter wereld. Door reanimatie is ze weer tot leven gebracht. We kwamen eerst in het ziekenhuis in Doetinchem terecht en later in Nijmegen.”
Het zuurstoftekort tijdens de zware bevalling had een beschadiging aan het zenuwstelsel tot gevolg, die zich in spasticiteit uit. Litania hoort bij de groep zogeheten CP-kinderen. CP staat voor cerebrale parese. Een te lage spierspanning in rug, nek en bekken en een te hoge spierspanning in armen en benen, veroorzaken grote evenwichtsproblemen.

Litania

Dwarsliggers

Petra en Arie Blom die met hun dochter volop in het medische circuit belandden hebben zich van begin af aan gemanifesteerd als notoire dwarsliggers. Steeds op zoek naar de uiterste grenzen voor hun kind weigeren ze zich neer te leggen bij standaardregels. Petra geeft het onomwonden toe. “Wij zijn best wel zeuren, we worden gezien als lastige ouders. Maar wij willen niet dat ons kind in een hokje wordt geplaatst. Daarom kozen we er bijvoorbeeld bewust voor dat ze naar een gewone peuterspeelzaal ging. Dat kan omdat ze een persoonlijk begeleidster had, waar we het pgb (persoonsgebonden budget) voor gebruikten.